Стоглав. Постановления Стоглавого Собора (1551 год)

О БОЖЕСТВЕННЫХ СЛУЖБАХ ОТВЕТ СОБОРНЫЕ. ГЛАВА 8

А обедни бы246 служили священницы и дьяконы по уставу и по преданию, иже во святых отец наших Василия великого 247 и Иоанна Златоустаго и Григория папы римского, ничтоже претворяюще во всем священническом сану. Такоже и диякони во всем сану дьяконском со страхом и с трепетом ничтоже земнаго помышляюще. А перед обеднею бы в соборных церквах и по всем церквам говорили часы, в кое время священник проскуромисание творит. А проскурницам быти чистым248 вдовам единобрачным, а не второбрачным, а поставляются249 от четырехдесяти лет и от пятидесяти лет. Сущая же вдовица по апостолу штидесяти лет. А черницам у мирских церквей в проскурницах не быти, а жити черницам в девичих монастырех. А над просвирами и над кутьями и над свечами проскурницам не говорили ничего, развее молитвы Исусовы говорити, занеже проскурницы не имут власти ничтотже действовати, ниже в олтарь входити ни в жертвенник, но токмо власть имеют по благословению святительскому или иерейскому дорником на просвирах святый крест воображати с молитвою Исусовою. Иная же ничтоже действуют. Но вся действуют священницы и дьякони: проскомидию творят и святый агнец закалывают, и просвиры выимают все за здравие и за упокой действуют и поминают по уставу святых отец царей и святетелей и всех православных християн о здравии и за упокой. И впредь проскурницам не подобает над просвирами ничтоже приговаривати, но токмо просвиры откла-дывати и свечи в сосуд или блюдо чисто коемуждо с верою приходящему с благословением и с молитвою Исусовою, сиречь: «Господи Исусе Христе Сыне божий, помилуй нас». И потом да отсылает их ко священником во святую церковь. И тамо от них священницы в жертвенник приемлют и действуют и поминают по уставу святых отец и по священным правилом ничтоже претворяюще о живых за здравие, а о умерших за упокой. А дьяком и пономарем по всем церквам быти единобрачным, второбрачным дьяком и пономарем не быти по священным правилом.

250УКАЗ БОЖЕСТВЕННЫ Я СЛУЖБЫ. КАКО ДОСТОИТ СВЯЩЕННИКУ ИЛИ С ДИЯКОНОМ САУЖИТИ ИЛИ ЕДИНОМУ. ГЛАВА 9

Сице начало. Станут убо вкупе пред дверьми церковными западными в паперти и вход творят сотворь три поклоны. Дьякон: «Благослови, владыко». Иерей глаголет: «Благословен бог наш». Таже «Царю небесный» и «Трисвятое» по «Отче наш» иерей возглас: «Я ко твое есть царство». Посем: «Господи, помилуй». 12. «Слава и ныне», «Приидете поклонимся» трижды. Таже глаголют тропари сия 251; "Радуйся двери божия; радуйся, пречистая дево святая, радуйся, владычице и заступнице миру, радуйся, стено и прибежище и покрове граду нашему. Под твою милость прибегаем. Богородице дево, молитв наших не презри в скорбех, но от бед избави нас, едина чистая и благословенная! Господи, отъими от мене беззакония моя и прегрешения моя, да достойно вниду в достояние свята-го храма твоего, непроходимая двери тайно знаменана! Благословенная Богородице, дево, приими молитвы наша и донеси я Сыну своему и богу нашему, да спасет тебе ради душа наша. «И посем глаголи тропарь настоящаго дни святаго или святителя 2252 или велика мученика253, или преподобного отца или апостола и евангелиста. „Святый христов, имярек, пострадавый за Христа, имея дерзновение к нему молися о мне, грешном и недостойном рабе своем, священноиноке или священноиереи имярек“. И целуют у дверей на столпцех по странам Спасов образ и пречистой или кресты. И посем входят в церковь священник с дьяконом и сотворяют вкупе к востоком поклоны три, глаголюще тропарь: „Пречистому образу поклоняемся“, „Слава и ныне“, „Богородичен“, „Бога из тебе воплощшася разумехом“. Таже тропарь дню, и храму, и святому, и за упокой, и кондак. Сия глаголюще, знаменуются и целуют святыя образы. Также к правой стороне поклон един и к левой такоже. И отходят малыми дверми к жертвеннику, глаголюще в себе тай молитву: „Господи, низпосли руку твою с высоты жилища твоего“ и прочая по уставу, якоже в служебникех пишет. И благословит часы говорити, в кою пору проскуромисает. Да во многих церквах дровяных в жертвенникех254 несть кладязя, над чем священнику руки умывати, и горну не держат же с угольем, в чем укропец грели. Како надобе теплота во святый потир, и пономарь шед в избу да возмет у печи горячие воды из горшка в кувшинец или в кувшинцы, согрев, да принесет в церковь, и ту воду вливает во святый потир. А по уставу и по чину отпев заутреню, и пономарь с укропником благословится у священника итти по водицу. И, шед на реку да на чистом месте благословяся, почерпнет укропником воды, да пополоскав выльет и опять почерпет, да покроет да принесет во святую церковь и поставит в жертвеннике до времени. И после благовестия к часам, аще дровяная церковь, и принесет в горнцы горящаго уголья, а на дне пепелу подсыпает и поставит в жертвеннике на кирпиче, и заклав агнец и влив воду студеную священник или диякон с служебным вином во святый потир, и поставит укропничек на горну и устроит до времени, якоже достойно. А в тот укропник ничего иного не вливают, кроме той воды, которою служат. А кладезь туто же в жертвеннике в трех дощечках к стене приделывают служащему священнику и дьякону руки умывати. Егда же священник агнец святый закалает, и потом из малые просвиры из другой пречистые часть выимает и кладет одесную страну агнца, таже из третие просвиры из малые выимает предтечеву часть такову же, якоже пречистые, и полагает на левой стране агнца. Таже и прочие просвиры выимает о всяком епископстве православных и за царя и за князя, и за вся хрестьяне, и заупокой. И то приношение кладет на среде под агнцем ниже тех частей, инии же священницы выимают предтечеву часть, якоже из обычные просвиры, малу и кладут вместе с приношением на среду, а не опришно. Ино то не по чину, якоже устав повелевает в служебнике. Ответ255. Покрывают святая двема покровцы святым агнец, и. святым потир. Нецыи же, невегласи неразумеюще писания божия и учения, не требующе третьим святым покровом не покрывают, еже есть воздух. И о том подобает вельми воспретити на безчин-ныя, чтобы впредь третьим святым покровом покрывали. Глаголюще сице. Дьякон рече: „Господу помолимся!“ Иерей: „Господи, помилуй“. Покрый владыко обоя святыя сия. Священник покадит третий покровец, еже есть воздух, и покрывает глаголя: „Покрый нас кровом крылу твоею256“. А на престоле такоже бы покров был всегда, и открывали бы во время святыя службы. А у царских дверей запона бы всегда была. Известно вам буди cue. Да поищите в достоверных переводех, яко да глаголется сице во октении первой: „Миром господу помолимся“ и прочая по ряду. А о сем тако достоит глаголати; о архиепископе257 нашем, имярек, честного его прозвитерства и еже о Христе дьяконства и всего причта. Зде же глаголют не по существу и не по служебнику и о честном его прозвитерстве, то не гораздо. Такоже и „Верую во единого бога суще“, — глаголется. — „и в Духа святаго истинного и животворящаго“, — ино то гораздо. Нецый же глаголют „и в Духа святаго Господа истинного“, — ино то не гораздо. Едино глаголати или Господа, или истинного. Ино сице „День весь совершен, свят, мирен, безгрешен, испросивше себе, или сами себе, то едина сила и258“ друг другу и весь живот наш Христу богу предадим». Здесе же не по переводу сущему глаголет: «День весь совершен, свят, мирен, безгрешен, испросивше у Христа сами себе и друг другу». Ино по существу глаголати: «Единение веры и причастие святого Духа испросивше себе и друг другу и весь живот наш Христу богу предадим». Зде же не тако глаголют: «Единение веры и причастие святого Духа испросивше у Христа сами себе и друг другу». На утрени глаголет по сущему переводу: «Благо есть исповедатися Господеви и пети имени твоему вышний возвещати заутра милость твою и истину твою на всяку нощъ». По самочинению же глаголют, а не по существу: «Возвещати заутра милость твою и истину твою на всяк день». А инии глаголют: «На всяко время по своему произволению». А истинный глагол по Давидову пророчеству: «Возвещати заутра милость твою и истину твою на всяку нощь». Зри во псалтыри в сущий перевод и о всех о сих разсуди утвердити во святей соборной апостольстей церкви испраоити всему миру на утвержение, а не на соблазн людем. Иное сице: «Впервых помяни. Господи, архиепископа нашего имярек, его же даждь или даруй, едина сила, святым твоим церквам». Нецыи же не суще глаголют от своего произволения: «Впервых помяни. Господи, архиепископа нашего имярек, его же даровал ecu или дал». То не юраздо.

ЦАРСКИХ ДВЕРЕХ. ОТВЕТ259. ГЛАВА 10

А в царския бы двери входили священницы и дьякони по уставу и по преданию святых отец во всем сану во время божественныя службы. А которого дни обедни не служат, и они бы в царские двери просто не входили без патрахели и без риз. И царских бы дверей не отверзали никогда же, разве начала и выходу и отпуску, кроме святительского чину, занеже тогда ин устав, егда святитель служит.

260ОТВЕТ СОБОРНОЙО ЗАПОНЕ СВЯТАГО ОЛТАРЯ, КОГДА ОТВЕРЗАЕТСЯ И КОГДА ЗАТВОРЯЕТСЯ ПО УСТАВУ ЧЕСТНЫХ МОНАСТЫРЕЙ СВЯТЫЯ ГОРЫ И ЦАРСТВУЮЩАГО ГРАДА261. ГЛАВА 11

Егда хощет быти святая литоргия по совершении проскомидия по отпусте часовнем, отверзаются и по отпусте часов святыя двери затворяются. Запона же отверзена бывает даже до переноса святых даров, абие затворяются святые дверца вкупе и запона и не отверзаются до совершения святаго причащения, егда же случится един иерей, егда же с дияконом- отверзается запона по исполняя молитвы, еже по изрядной. Егда же возгласит иерей святая святых, абие затворяется запона, даже до совершения святаго причащения, якоже выше рехом. И по причащении отверзается. По отпусте же литоргии совершение затворяется. На вечерни же начиная отверзается запона и стоит отверзена даже до отпуста. На утрени такоже. А по отпусте первого часа затворяется. И егда молебны поются, такожде от начала и до отпуста отверзена бывает. Егда же часове поются без литоргии, отверзается запона к чтению апостола и стоит отверзена до отпуста, а по отпусте затворяется. Известно же буди cue, ибо святая двери никогдаже не отверзаются точию на выход и на исход и на целование евангелия, от сих на святых тайн и на да исполнятся уста. Аще кто хощет последовати святых отец писанию и повелению, ведущаго да вопрошает, бояся молчания и самочинных учений, понеже самочинно ходя-ще во многи беды впадут. Якоже глаголет святым Дорофей: самочинник не может спастися. Мнози бо мнящеся право су-ществовати и безпутием заблудиша, увы мне, якоже аз.

ОТВЕТ О СВЯЩЕННОМ ОЛТАРЕ, НИЧТОЖЕ ОТ БРАШЕН В ЖЕРТВЕННИК ДА НЕ ВНОСЯТ. ГЛАВА 12

А в олтарь и в жертвенник по священным правилом пива и меду и квасу и браги и кутьи и хлеба и колачей и всякого брашна ни людских сокровищ не вносити, разве свещи и фимияна и служебного вина и просвиры и укропа и книг. Такоже бы на божественный престол и на жертвенник ничего не возлагали, разве святого евангелия и живот во рящаго креста и священных сосуд и сударей и покровцов и воздухов и покровов и прочих освященных. Да в олтарь же бы простым людем и второбрачным входу не давали. А дьяки бы и пономари и проскурницы единобрачны были и житием непорочны, без всякого зазору, со благословением святительским или иерейским.

ОТВЕТ ОТ СВЯЩЕННЫХ ПРАВИЛ О ЖЕРТВЕННИКЕ И О КУТЕЙНИКЕ. ГЛАВА 13

В божественной службе толковой пишет. Олтарь есть престол божий и образ вифлиомскаго вертепа идеже родися Христос, паки олтарь образ есть вертепа, идеже погребен бысть Христос. Якоже и евангелист рече: и вертеп изсечен в камени ту положиша Исуса. В том бо пожреся Христос и приносе Отцу богу приношение тела своего. Агнец жрется принося в тайную жертву, иже агнец преобрази во Египте Моисеом при вечере, бо кровию агнчею губителя ангела отврати не умерети людем. Сице же при вечере заклася истинный агнец, вземляй грехи мира. Олтаря же малая оба полы разлучения ради праведных и грешных. Жертвенник есть за Голгофу гору на ней же источи кровь свою Христос за спасение всего мира, и в него вносится токмо священныя просвиры и вино и фимиян и божественныя книги и прочая священная, а от простого ничтоже не вносится. Другой пол олтаря кутейник зовется, и в него вносится о здравии коливо и канон и прочая и на самое воскресение Христово пасхи сыр яйца и иные яди, еже хрестьяном повелено ясти. Такоже и по отшедших душах в нем малые понахиды поют, и проносят кутью и канон и прочее брашно, еже церковником на потребу. А вселенские шесть понахид поют соборне среди церкви. Да и прочие соборные понахиды посреди церкви поют.

О СВЯЩЕННИЧЕСКОМ САНУ ПО СВЯЩЕННЫМ ПРАВИЛОМ. ОТВЕТ СОБОРНОЙ262. ГЛАВА 14

Тако же бы детей крестили и свадьбы венчали и воду святили в навечерии Богоявления и на иердани на Богоявление и на происхождение честного креста во всем священническом сану сполна. И вечерни бы и понахиды и навечерницы и полуношницы и заутрени и молебны пели по всем святым церквам в патрахелях да в ризах по обычают кроме монастырского чину, зане же в монастырех свой чин. А без риз бы да без патрахе-ли ни начинали ни пели по священным правилом, якоже глаголет 16 правило святых отец и 17 правило Иванна милостивого в поучение попом.

214-214 № 3 и 4: и воск на свещи и прилипни месячные.
215-215 № 3 и 4: и за зборы в праздники и за упокой ходят.
216 № 2: доб. ни павечерницы.
217 № 3 и 4: мати моя.
218 № 3 и 4: матери моей.
219 № 3 н 4: дворы.
220 № 2: доб. и иныя доходы.
221 В других списках: И же крестияне давленину ядят (и о том: № 2).
222 № 5: разсудити и.
223 № 2: что.
224 № 2: доб. и св. Духа.
225-225 № 3 и 4: а на литоргии всегда Отца и Сына и се. Духа поют.
226-226 № 2: бы соборне уложили о том.
227 № 3 и 4: доб. вино церковное и.
228 № 3 и 4: мяса; № 5: рыбы.
229 № 3 и 4: доб. вносят здесь в алтарь же.
230-230 Слова внесены в текст из № 2.
231-231 № 3 и 4: больши.
232 № 5 доб. а правила святых апостол и святых отец о сем запрещают, и впредь како сему достоит быти.
233-233 № 3 и 4: киноварью с новой строки: дозде царския вопросы.
234 № 2: сем.
235-235 № 3 и 5: сослужебники своими.
236 № 3, 4 и 5: протопопов.
237-237 № 3 и 4: и даровал бы им благородная чада а наследие рода их.
238-238 № 3 и 4: нет.
239 № 2, 3 и 4: нет.
240 № 3 и 4: доб. дне.
241 № 2, 3 и 4: нет.
242 № 3 и 4: учинили.
243 № 2: доб. (ова же от жития святого Фалласия. Якоже тамо глаголет, тако откровено бысть святому до шестого часа глаголя приемлемы суть християнския службы на небесех. Прочее же рече туе будут не приемлемы до утренняго), сия же главизна зде в писании свидетельство положися.
244 № 3 и 4: нет.
245 № 3 и 4 доб. звонити и лети обедню в полчаса дни.
246-246 № 3 и 4: а святую бы и божественную литургию.
247 № 3 и 4: доб. Григория богослова.
248 № 1: честным.
249 № 3 и 4: нет.
250 № 3 и 4: Глава 9. Ответ соборный 4 ко царю указ.
251-251 Слова внесены в текст из № 2 и 5.
252 № 2 и 5: нет.
253 № 2 и 5: нет.
254-254 № 3 и 4: во алтари.
255 Это слово написано киноварью.
256 № 2: доб. и отжени от нас всякого врага и супостата и умири нашу жизнь. Господи, и помилуй мир свой и спаси душа наша, ко благ и человеколюбец.
257 № 3 и 4: о патриархе.
258 № 3 и 4: или.
259-259 № 3 и 4: Ответ соборный 5 о царских дверех.
260-260 №3 и 4: Глава 11. ответ соборной 6.
261-261 №3 и 4: святыя горы и студийского.
262-262 № 3 и 4: ответ соборной 9.

Назад /  Начало / Далее

Страницы: 1 2

Вы можете оставить комментарий, или ссылку на Ваш сайт.

Оставить комментарий